Prestatieverbetering door bike-fit
Hoewel de meeste sporters die bij ons komen voor een bike-fit, pijn of ongemak ervaren tijdens het fietsen, hoeft dat niet de enige reden te zijn om je fietspositie eens grondig te laten nakijken. Een aanpassing aan je fietspositie kan namelijk ook leiden tot een verbetering van je prestaties.
Een voor de hand liggende verandering ten goede van je prestaties is een verbetering van de aerodynamica. Immers, een verkleining van de frontale oppervlakte van de renner wordt vaak sterk geassocieerd met een toename in snelheid door een vermindering van luchtweerstand. In meer populaire termen: “Slam the stem!” ofwel haal alle spacers onder je stuurpen vandaan en zit zo laag mogelijk. Hoewel dit vaak zondermeer leidt tot een verkleining van het frontale oppervlak en een meer ‘kogelvormige’ positie op de fiets, wil dat lang niet altijd zeggen dat iemand hierdoor ook daadwerkelijk sneller gaat. Soms is zelfs het tegenovergestelde waar. Een aero-positie is alleen aero als de renner het ook vol kan houden en vaak daar zit het probleem. Als je niet in staat bent zo diep te zitten door een fysieke beperking of langzaam optredend ongemak (zonder echt pijn te ervaren) zal je toch wat onrustiger en minder stabiel op de fiets gaan zitten. Dit leidt onherroepelijk tot een vermindering in vermogen en vaak weegt de aanvankelijk aerodynamische houding niet meer op tegen het verlies aan vermogen. Het kan dan juist zinnig zijn om wat meer de comfort kant op de zoeken waardoor je uiteindelijk langer meer vermogen kan leveren en daardoor je prestaties verbeteren.
Anderzijds zie je dat men soms té terughouden is in het wat meer sportief afstellen van de fiets waardoor het frontale oppervlakte onnodig groot is en ten koste gaat van de prestaties. Vaak zit hier een klacht in het verleden achter waardoor mensen het zekere voor het onzekere nemen en heel rechtop willen zitten. Iemand die 5 jaar geleden lage rugklachten heeft gehad en destijds, om te blijven fietsten, een hele rij spacers onder de stuurpen heeft gezet is daar een mooi voorbeeld van. Een begrijpelijke terughoudendheid, maar dus niet altijd noodzakelijk meer. Door een gedegen lichamelijk onderzoek en een nauwkeurige analyse van de fietshouding, zijn soms verrassende aanpassingen mogelijk.
Soms heb je niet eens in de gaten dat je niet het optimale rendement uit je fietsbeweging haalt. Stel je hebt een nieuwe fiets gekocht en de afstelling van je oude fiets gekopieerd op de nieuwe. Je gaat zitten en ja hoor, voelt prima. Maar de afwezigheid van klachten is per definitie gelijk aan een goede een effectieve fietshouding. We weten uit de literatuur bijvoorbeeld dat een bepaald bewegingsbereik van knie-, romp en enkelhoeken, de beste krachtoverbrenging op de pedalen geeft.
Het is heel goed mogelijk dat je, zonder het te weten, buiten deze ideale hoeken aan het bewegen bent. Je hoeft niet per sé klachten door ervaren wat de indruk wekt dat je goed zit, maar in termen van prestatie doe je jezelf tekort. Soms kan een relatief kleine verandering al een behoorlijke verbetering geven op bijvoorbeeld de piek-fase van je trapmoment. Zonde om hier geen gebruik van te maken toch? Bij Sportgeneeskunde Midden Nederland zijn we de experts op het gebied van fietspositie en prestatie. We beschikken over de kennis en kunde om jou zo optimaal mogelijk te laten presteren. Daarbij worden we ondersteund door de meest geavanceerde middelen op het gebied van bike-fitting. Vragen? Bel ons op een stuur gerust een mailtje. We staan je graag te woord.
Mark Schouten
Sportfysiotherapeut en bewegingsdeskundige. Mark is sinds 2019 verbonden aan Sportgeneeskunde Midden Nederland. Hij heeft meer dan 15 jaar ervaring als (sport)fysiotherapeut en werkt hier als bewegingsspecialists en echografist. Mark voert zowel de fietspositie-analyse als de hardloop-analyses uit. Daarnaast heeft hij ruim 12 jaar ervaring als musculoskeletaal echografist. Hij ondersteunt hierin de sportartsen door echo’s te maken van o.a. pezen, spieren en gewrichten. Mark is wielrenner in hart en nieren.