Opzetstuur of ligstuur voor de racefiets.

We zien de laatste tijd een toename van vragen over een opzet (lig)stuur voor de racefiets. Deze vragen zien we bij sporters die overwegen om een triatlon te gaan doen, maar (nog) geen tijdrit fiets willen aanschaffen. Of sporters die meerdaagse fietstochten gaan fietsen en langere tijd in een meer aerodynamische houding zitten, zonder te willen inboeten aan comfort.

Het kiezen van het juiste opzetstuur is niet altijd even makkelijk. Hieronder volgt een overzicht van punten die je ter overweging kan nemen, voordat u een opzet of ligstuur aan schaft.

Pasvorm en verstelbaarheid.

Een opzetstuur moet goed afgesteld kunnen worden op jouw lichaamsbouw en rijstijl. Je kan daarbij letten op de volgende punten. Zijn het verstelbare armpads? De breedte en rotatiestand zijn namelijk belangrijk voor een optimaal comfort en ondersteuning. De lengte en vorm van de bars: ze moeten passen bij je rijhouding en (onder)armlengte. Kan je de hoek en breedte instellen? Voor een natuurlijke en efficiënte houding, is het handig als het opzetstuur de mogelijkheid heeft om deze eigenschappen aan te passen. Met name het schuin omhoog kunnen zetten van de bars en armpads is van belang om een combinatie van comfort en aerodynamica te krijgen. Spacers/stacks: kijk of het mogelijk is om stacks/spacers te plaatsen onder het stuur (pads) om hoger te komen zitten. Dit heeft juist een positief effect op de heuphoek, comfort en de (onder) rug. Dieper zitten is vaak aerodynamischer maar een optimale heup en rughoek zijn misschien wel net zo belangrijk.

De pasvorm oftewel de compatibiliteit met je fiets.

Niet elk opzetstuur past op elke racefiets. Controleer de volgende punten. Stuurdiameter en vorm: past het op jouw stuur? Heb je bijvoorbeeld een aero-stuur, dan zijn hier soms adapters voor nodig. Ruimte op het stuur: genoeg plek om het veilig te monteren? Soms is het nodig om je fietscomputer en bel te verplaatsen. Soms kan dit ook aan het opzetstuur. Rem- en schakelfunctie: is alles nog goed bereikbaar?

Aerodynamica en de controle over je fiets.

Een opzetstuur helpt je om aerodynamischer te rijden maar beïnvloedt ook de controle over je fiets. Je kan de volgende punten overwegen. Korte vs. lange bars: langere sturen zijn minder wendbaar en een kortere zorgt juist voor sneller sturen. Een opzetstuur gebruiken in bochten en afdalingen: een opzetstuur maakt sturen minder direct. Ook vergt dit een zekere behendigheid en moet je extra voorzichtig zijn bij bochten en afdalingen. Recreatief- en wedstrijdgebruik: kies een model dat aansluit bij jouw rijdoelen.

Wettelijke en wedstrijdregels.

Als je wedstrijden rijdt, controleer dan de regels van de organisatie want voor sommige wielerwedstrijden gelden bepaalde regels t.a.v. de instellingen van het opzetstuur, dat zijn vaak de UCI-regels. Triathlon vs toertochten: sommige toertocht-evenementen beperken het gebruik van opzetstuurtjes vanwege veiligheid. Bij enkele triathlon wedstrijden mag je evenmin gebruik maken van een opzetstuur, bijvoorbeeld tijdens de eredivisie wedstrijden. 

Materiaal en gewicht.

Carbon stuur: licht en trilling dempend maar vaak duurder in aanschaf. Aluminium stuur: sterker en vaak betaalbaarder maar iets zwaarder in gewicht.

Mocht je een afspraak willen maken voor een bikefit met een opzetstuur/ligstuur. Vergeet dan niet (mits je die hebt) spullen als spacers, stuurpennen en/of zadels mee te nemen. Hiermee kunnen we de fiets gelijk op de juiste manier afstellen! 

Meer informatie kunt u vinden op: https://smamiddennederland.nl/bikefit/